İNTERNET, GELECEĞİN OYUN KONSOLU MU?IS INTERNET THE FUTURE OF THE GAME CONSOLE?

Facebook, adeta sanal bir oyun konsoluna dönüşmüş durumda. Hatta demografik olarak oyun konsollarının hitap ettiği 10-30 yaş arasını genişletiyor. Örneğin konsol pazarında göz ardı edilen 35-50 yaş arası kadınlar, FarmVille’in en önemli müşterileri haline geliyor.

Peki Facebook gerçekten oyun konsollarının yerini alabilir mi? Nintendo Wii’nin ya da Sony PlayStation 3’ün kumandaları kenarda tozlanırken, bilgisayarın mouse butonları aşınmaya başlayabilir mi? Soruyu bir de karşı taraftan soralım: Bu oyunlar sosyal ağın gücüyle interaktivite kazansa bile, oynanabilirlikleri birbirine benzediği için kısa zamanda sıkıcılaşabilir mi? Flash oyunlarını tık tık tıklamak; konsol oyunlarının grafik, ses ve hikaye örgüsü içeren yoğun yapısına alışkın oyuncuların taleplerini karşılayamayabilir belki de…

Bu savı destekleyecek çok net bir ekonomik gerçek var: Konsol oyunları, online oyunların toplamından altı kat daha fazla ciro yapıyor. 2009’da 19,6 milyar dolarlık bir konsol oyunları marketi söz konusuydu. Buna karşın online oyunlar 3 milyar gibi görece cüzzi bir pazar yaratabildi.

Online oyunların korkunç bir hızla büyüdüğü ve geleceğin kurtlar sofrası olacağı da gözden kaçmıyor. Örneğin asla yaş tahtaya basmayan Google, FarmVille ve Mafia Wars’ı yapan firma olan Zynga’ya 100 küsur milyon dolarlık yatırım yaptı. Bunun yanında geçtiğimiz Ağustos ayında 228 milyon dolar karşılığında Slide şirketini satın aldı. İçinde bulunduğumuz yılın sonunda online oyunlar marketinin lideri Facebook’un tahtını sarsmak niyetiyle Google Games platformunu yayına sokmaya hazırlanıyor. 2009 başında PlayStation Home sistemini kullanıcıya açan Sony, online oyunlar için PlayStation’ın donanım platformunu teknoloji standardı haline getirmeye çalışıyor. Apple, yeni çıkardığı iPhone 4 ile birlikte duyurduğu mobil işletim sistemi iOS 4’te, Game Center adını verdiği, sosyal ve mobil bir online oyunlar sahnesinin temellerini atıyor.

Bu devler geleceğin oyunlarını şekillendirecek online oyunculuktan büyük pay koparmaya çalışırken küçük ama etkin bir firma, bambaşka bir konseptle gündemi dağıttı. Fikir her teknoloji firmasının dimağında olan fakat nasıl hayata geçirileceğini kestiremedikleri bir atılımdı: Üç boyutlu online oyunlar…

3DVia, aslen Dassault Systèmes adındaki Fransız firmasının bir kolu. Şirket, tamamen üç boyutlu dizayn üzerine uzmanlaşmış durumda. Yazılım ayağında yer alan 3DVia, üç boyutlu grafikleri internet dünyasına ve online oyunculuğa taşımayı hedefleyerek yola koyuldu. Markanın temel hedefi şu: İki boyutlu, monoton, Flash bazlı oyunları evrimleştirmek ve online oyunlardaki Adobe Flash bağımlılığını yok etmek. Bunun yerine konsol oyunları gibi güçlü grafik ve ses deneyimi sunan üç boyutlu online oyunlar üretmek. İktisadi açıdan haklı oldukları su götürmez: Facebook gibi yeni oyun platformlarının albeni kazanması ve cirolarını konsol oyunlarına yakınlaştırabilmesi için, oyun grafiklerinin iki boyuttan kurtulup üç boyuta ulaşması zorunlu artık.

Geçtiğimiz Ağustos ayında yayına giren 3DVia oyunu Billions, Facebook’ta kullanıma sunulan ilk üç boyutlu oyun oldu. Facebook kullanıcıları, bilmeceyle aksiyon karışımı bu oyuna aynen FarmVille oynar gibi kendi hesaplarıyla kaydoluyorlar. Birbirleriyle mücadele etmeye başlıyorlar. Oyunun akıcılığı ve hızı inanılmaz. Üç boyutlu grafiklerin gerektirdiği donanım dayatmalarını fark edemiyorsunuz bile. Görünürde her şey Facebook sayfasının içinde olup bitiyor. Bir rüya atmosferine sahip oyunda, küpleri kullanarak üç boyutlu köprüler ve platformlar inşa ediyor, yerçekimini alt ederek bu yapıların tüm yüzlerinde dolaşıp puan toplamaya çalışıyorsunuz. İki boyutlu internetin içine üç boyutlu, devrim niteliği taşıyan bir pencere açılmış oluyor.

3DVia, Facebook’un ilk üç boyutlu oyununu yayına sokarak teknik bir imkanın altını çiziyor. Şirketin Billions’un kaynak kodunu ücretsiz olarak herkese sunmasının altında yatan gizli mana bu. Billions’un nasıl olup da hayata geçirildiğini inceleyecek başka şirketlerin de üç boyutlu internet yarışına katılmalarını istiyorlar. Üçüncü boyutu demokratikleştirmek öncelikli hedeflerinden biri. 3DVia’nın lisanslı platformu 3DVia Studio ile dileyen herkes Billions gibi oyunlar yaratma şansına sahip. Bunun için ileri derece programlama bilmek de gerekmiyor. Facebook’a program tasarımcısı hesabınızla giriş yaptıktan sonra, 3DVia Studio arayüzü ile kendi oyununuzu tasarlayıp, onay için Facebook’a gönderebiliyorsunuz.

Elbette Billions ve yakın zamanda pıtrak gibi çoğalacak diğer üç boyutlu sosyal oyunlar, gelişmiş grafiklere sahip oyunlardan aşağısına gönül indirmeyen konsol oyuncularının internet platformunu daha çok ciddiye almasını sağlayacak. Üç boyutlu online oyunların, sosyal medyada yükselen trend haline gelmesi an meselesi.

Peki, World Of Warcraft gibi çok oyunculu devasa üç boyutlu oyunlar Facebook’a gelecek mi? Facebook’un 500 milyondan fazla kullanıcısı olduğu göz önüne alınırsa yanıt olumlu olmalı. Üç boyutlu sosyal oyunlar artık üç boyutlu konsol oyunlarının sosyal bir uzantısı değil, başlı başına genişleyen bir pazar.

Dassault Systèmes’in online ürün pazarlama departmanının başkan yardımcısı David Laubner’a Billions patlamasını ve üç boyutlu online oyunların geleceğini sorduk.

Billions’un şu anda kaç kullanıcısı var? Aşağı yukarı hangi yaş grubuna ve sosyal katmana hitap ediyor?
Oyun resmi olarak Facebook’ta Ağustos ayında yayınlandı. Şu anda ayda 134 binden fazla aktif kullanıcısı var. Üç boyutlu bir oyun için bu fantastik bir rakam. Fakat projemizin gerçek kitlesi tasarımcılar ve yazılım geliştiriciler. Billions, bizim için 3DVia Studio platformunun kapasitesini gösteren demoların ilki. Oyun geliştirme motorunu ve Billions’un kaynak kodunu kullanıcılara ücretsiz sunuyoruz. Tasarım ve yazılım dünyasının oyuna katkıda bulunmasını ve yeni bölümler tasarlamasını bekliyoruz. Benzer konseptle başka projeler yayınlamaya da devam edeceğiz. Oyun sektörünün dışındaki profesyonel alanlarda da ürünlerimiz yayınlanacak.

Sıfırdan Billions’u yaratmak ve projeyi ayağa kaldırmak ne kadar zaman aldı?
Sadece 90 gün! İsveç ve Fransa’da çalışan 4-5 kişilik küçük bir takım projeyi kısa sürede hayata geçirdi.

Üç boyutlu sosyal oyunlar büyük bir inovasyon yarattı. Yeni bir pazar yaratması da kaçınılmaz. Buna rağmen Billions’un kaynak kodunu neden ücretsiz bir şekilde herkese sunmayı seçtiniz?
Temel amacımız, yarattığımız üç boyutlu teknolojiye adapte olacak, bu ekosisteme katkıda bulunacak yazılımcılar ve sanatçılar yaratmak. Sosyal oyunların hemen dikkat çekme ve kendi viral tepkilerini yaratma yeteneği var. Oyunun gelişimine katkıda bulunmak, kullanıcılarda bir sahiplenme duygusu yaratıyor. Teknolojimize adapte olmaları kolaylaşıyor. Buradan yola çıkarak, sektörümüzün artık kaliteli içerik, katma değerli hizmetler ve dağıtım ağı üzerine şekilleneceğini öngörebiliyoruz. Temel geçim kaynağımız bu olacak.

Üç boyutlu oyun motorunuzun donanım talepleri neler? Modern üç boyutlu oyunlar gibi üstün özellikli, pahalı bilgisayarlar gerektiriyor mu? Kısıtlamaları var mı?
Ortalama bir üç boyutlu oyun gibi bizim motorumuz da modern bir grafik kartı ve en az Windows XP gerektiriyor. Oyun oynamak ya da yaratmak için ortalama bir bilgisayar konfigürasyonu yeterli. Mac’ler için henüz destek vermiyoruz. Fakat kısa sürede Mac kullanıcılarını da kapsayacağız.

Bazı tarayıcılar anormal derecede hafıza kullanıyor. Sık sık takılmalar ve bilgisayarda ağırlaşmalar oluyor. Billions da tarayıcı içinde çalıştığına göre, bu hafıza sorunlarından, performans kayıplarından ve çökmelerden etkileniyor mu?
Hem oyun hem de motor internet üzerinden oynanmak üzere optimize edildi. Bugüne kadar ciddi bir sorunla karşılaşmadık. Tarayıcı çökmesi gibi hata raporları alıyoruz. İnternet üzerinden görsel içerik sunan her yeni teknolojide bunlarla karşılaşılır. Küçük yamalar ve düzeltmelerle oyunu sürekli güncel tutuyoruz.

Billions gibi oyunlar Facebook platformunda nasıl para kazanacak?
Reklam almak her zaman bir seçenektir. Fakat günümüzün sosyal medyasında esas altın madeni, sanal mallar ve sanal para. Sadece Çin’de geçtiğimiz yıl oyunların içindeki sanal mallara yedi milyar dolar harcandı. Batı ülkelerinde bu rakam bir milyar dolar civarında. Potansiyeli görmek zor değil. Eğer dikkat çeken bir oyun yaratırsanız ve içinde kendi sanal marketini oluşturabilirseniz, harika bir iş modeli ortaya koyarsınız.

3DVia markası için üç boyutlu sosyal oyunlarda bir sonraki hedef ne olacak?
Üç boyut teknolojisi için yarattığımız motoru daha profesyonel alanlarda, örneğin üretim, tasarım ve e-eğitim alanlarına genişletmek istiyoruz. Eğitimi üç boyutlu ve gerçekçi bir konseptle sunmak, üç boyutlu oyunlarla edindiğimiz deneyimi oraya uygulamak, eğitim alanında güçlü bir sunum yaratabilir. Bu uygulamalara, öğrendiğimiz sosyal teknikleri adapte etmeyi umuyoruz.

Peki, üç boyutlu sosyal oyunların geleceği ne olacak? Facebook gerçekten yeni oyun konsolu haline gelebilir mi?
Her dijital medya gibi oyunlar da siber uzaya yayılacak. Facebook’ta yüzlercesi bulunan basit, tıklanarak oynanan oyunlar olgunlaşmak ve değişmek zorunda. 500 milyondan fazla kullanıcısı bulunan Facebook ve dünyada gittikçe hızlanan internet bağlantıları bir araya gelince sınırsız pazar imkanları oluşturuyor. Doyurucu oyunlar arayan kullanıcıların oyun konsollarındaki deneyimi online oyunlardan beklememesi imkansız. Aynı oyunu aynı konsolda oynayıp, sıkılmamak, yenilik aramamak çok zor.Facebook has almost become a virtual game console. It is even expanding the 10 to 30 year old age demographic to whom game consoles appeal. For example: women between the age of 35 and 50 who are generally neglected in the game console market are among the most important customers of Farmville.

Can Facebook really substitute game consoles? Will computer mouse buttons begin to wear-and-tear while Nintendo Wii and Sony Play Station 3 controls begin to collect dust? Let’s ask the same question from the opposite side: Even if these games win interactivity due to the social network’s power, might they get boring in a short time because of their similarity? They might not meet the demands of players who are used to clicking flash games and are used to the intense graphic, sound, and story structure of console games…

There is a clear economic argument to support this thesis: console games have six times more revenue than online games. There was a 19.6 billion dollars market in console games in 2009. However, the online gaming market was only able to garnish a relatively trivial gain of 3 billion dollars.

Online games have rapidly grown and will be the valley of the wolves in the future. For example, Google invested 100 million dollars on Zynga, a company that created Farmville and Mafia Wars. In addition, Google bought Slide in August for 228 million dollars. At the end of this year, Google is preparing to publish the Google Games platform with the intention of shaking the throne of Facebook. Sony, which opened the Play Station Home System to users at the beginning of 2009 is trying to make Play Station’s hardware platform a technology standard. Apple is laying the foundation for the social and mobile game stage with its mobile operating system IOS 4, also called the Game Center, which was released with Iphone 4.

While these giants are vying for the biggest share in online games, small, but an effective company, has disrupted this agenda with a completely different concept. This idea has been in the mind of every technology company, yet with no knowledge on how to migrate it: Three-dimensional online games…

3Dvia is a branch of the French company Dassault Systèmes. The company completely specializes in three-dimensional design. The software arm of 3Dvia aims to carry 3D graphics into the world of online gaming and the internet. The main goal of the brand: Improving two-dimensional monotonous, Flash-based games, and to eliminate the dependence of games to Adobe Flash. And to manufacture three-dimensional online games with powerful graphics and sound like console games. It is indisputable that they are economically right. After new online game platforms like Facebook gain appeal and surpass their sales with console games two-dimensional games, as oppossed to 3D games, will be obsolete.
3Dvia’s game Billions, which entered the market in August, became the first three-dimensional game that is available on Facebook. Facebook users register with their Facebook accounts and they play with other users online. The speed and fluency of the game is incredible. You cannot comprehend the software requirements necessary for three-dimensinol graphics. It is as if you are in a dream atmosphere: by using cubes you are building three-dimensional bridges and platforms. By going around all facets of these structures, and by eliminating gravity you try to accumulate points. A three-dimensional revolutionary window is opening to the two-dimensional Internet.

3Dvia, by publishing Facebook’s first three-dimensional games, underlines a technical opportunity. It is the real reason for offering Billion’s source code for free. They want other companies to enter the three-dimensional Internet race by observing how Billions came to life. Democratization of the third-dimension is the primary goal. With 3Dvia’s licensed platform 3Dvia Studio, everyone has a chance to create games like Billions. It is not necessary to know advanced programming. After signing-on to Facebook with your program designer account, you are able to design your own game with 3Dvia Studio interface and send it to Facebook for approval.

Of course Billions and all other three-dimensional social games will grow in popularity like weeds, and will make console gamers to take the Internet platform more seriously. It is only a matter of time before three-dimensional online games will emerge as a new trend in social media.

Will three-dimensional games like World of Warcraft with multiplayers come to Facebook? Given the fact that Facebook has more than 500 million user, the response seems positive. Three-dimensional social games are not the social expansion of three-dimensional console games, it is an expanding market in it of itself.

We asked Dassault Systèmes Vice President for the online product marketing
department David Laubner about the Billion explosion, and the future of
three-dimensional games.

How many users does Billions currently have? Approximately which age group and social layer?
The game was officially released on Facebook in August and now it has more than 134,000 monthly users. This is a fantastic number for three-dimensional games. But the real target of our project is designers and software developers. Billion is the first demo that shows our 3Dvia Studio platform’s capacity. We offer Billions’ source code and game development engine for free, and we are expecting the contribution of the design and software development world. We will continue to release other projects with similar concepts. We will also release products in professional areas outside the gaming industry.

How long did it take to create Billion from scratch and set it on its footing?
Only 90 days! A small team of 4-5 people working in Sweden and France implemented the project in a short time.

Three-dimensional social games have created a major innovation. Inevitably, it will also create a new market. Despite this, why did you choose to offer Billions’s source code for free?
Our main objective is to create artists and software developers that can adapt to three-dimensional technology we have created and can contribute to this ecosystem. Social games have the ability to draw attention and to create their own viral responses. Contributing to the development of the game creates a sense of ownership for users. It becomes easier for them to adapt our technology. Based on this we are able to foresee that our sector will form over high-quality content, value-added services, and distribution networks. And that will be our main revenue.

What are the hardware demands for your three-dimensional game engine? Does it require superior properties, expensive computers like modern three-dimensional games? Does it have any restrictions?
Like an average three-dimensional game, our game engine requires a modern graphics card and at least Windows XP. In order to play games or to create a game it is enough to have an average computer configuration. We do not support Macs yet, however, we will also cover Mac users in a short time.

Some browsers use abnormal amounts of memory. Computers often freeze or slow down. Since Billions work within the browser, does it get effected by these memory problems, performance losses, or crashes?
Both the game and engine were optimized to be played over the Internet. So far we have not had a serious problem. We get browser crash bug reports. It is normal to face such problems with each new technology that offers visual content over the Internet. We keep the game constantly up-to-date with small patches and fixes.

How will games like Billions make money over Facebook?
Advertising is always an option. However, today’s main gold mine of social media is virtual goods and virtual currency. Just last year seven billion dollars were spent on virtual goods in China. In Western countries, this figure is around one billion dollars. It is not difficult to see  the potential. If you create a game that attracts attention, you can establish its own virtual market within it.

What is the next target of 3DVia’s brand for three-dimensional games?
We would like to expand the engine we created for three-dimensional social games into professional areas like production design and e-education. Providing three-dimensional and realistic education, to apply our experience in the field of education might create a powerful presentation. We are planning to adapt the social techniques to this applications.

Well, what about the future of three-dimensional social games? Can Facebook really become a new game console?
Like every digital medium, games will spread into cyberspace. Hundreds of simple Facebook games must mature and change. When Facebook and its 500 million users and Internet connections all over the world come together, it creates an unlimited market opportunity. Players will expect the game console experience from online games. Playing the same game on the same console and not being bored, and not looking for new innovation, is very difficult.

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com