“İnşallah burada da dünyada izlenecek şeyler yaparız”

erdem_taylan

İlk olarak “Ants/Karıncalar”da çalıştı. Ekibinde yer aldığı “Shrek”, “Kayıp Balık Nemo/Finding Nemo” ve The Incredibles filmleri Animasyon Filmi Oscar’larına sahip. Cars filmindeki görsel efekt çalışmaları, animasyon filmlerinin Oscar’ı sayılan Annie Awards’da “Görsel Efekt Dalında Üstün Kişisel Başarı Ödülüne” aday gösterildi… Pixar’dan ayrılıp Türkiye’ye döndükten sonra “The Bakery Animation”, “Cave VFX”te çalışan Erdem Taylan, “Camp Görsel Efekt ve Animasyon Okulu”nun da sahibi aynı zamanda.

“Ants” filminin hangi aşamasında siz dahil oldunuz?

Henüz prodüksiyona başlamamıştı. Pre prodüksiyon yapılmıştı. Hikayesi falan hazırdı. Karakter tasarımları belirli bir yere getirilmişti. Ben gider gitmez hemen hemen eş zamanlı olarak başladık.

“Ants” gibi bir filmin yapım süreci 4-5 sene arasında değişiyor bildiğim kadarıyla. O zaman bir filmin vizyona çıkmadan önceki sürecini de seviyor olmalısınız…

Bir film demek görsel efekt sanatçısı için en az iki yıl demek. Bizim alanda yani üç boyutlu animasyon filmlerinde öyle. Bütün o süreçte müthiş şeyler yapıyorsunuz ama kimseyle paylaşamıyorsunuz. Bir karakteri arkadaşınıza bile gösteremiyorsunuz. Profesyonel olarak en çok dikkat etmemiz gereken kurallardan birisi gizlilik. Ve sona yaklaştığınızda çok sabırsızlanıyorsunuz.. Pixar’da çok güzel bir gala gecesi yapılıyor. Film vizyona çıkmadan yaklaşık bir ay önce yapılıyor bu gala. Üç dört bin kişi geliyor. Tüm ekip olarak herkesin bir tarafına dokunduğu filmi izlemek güzel bir his. Filmin başlangıcından sonuna kadar olan süreç çok çok ağır bir süreç aslında. Zor kararlar almak gerekiyor. Bazen çok sevdiğiniz bir şeyi tamamen atmanız gerekiyor. Mesela “Ants”de uzun bir süre üzerinde çalıştığımız sahneler grubu vardı. Filmde bir anlamı olmadığını düşündük ve çıkardık. Üç aylık emek gitti. Yapacak bir şey yoktu. Önemli olan filmin başarısıydı. Sonunda piyasaya çıktığı zaman ‘bakın iki yıldır ben mağaramda bunu yapıyordum’ demenin bir rahatlığı var. Hele başarılı olursa, o daha da güzel parçası bu işin…

Amerika faslını kapatmadan önce orayla ilgili böyle spektaküler, unutulmaz bulduğunuz bir şey var mı?

“Ants” ı ilk kez seyretmek üzere bir gün sinema kiralandı. Gittik ekip olarak izledik. Çok hoşumuza gitti. Dreamworks’ün patronu da ordaydı. Kalktı filmden sonra yorumlar yaptı. Derken ‘sen ne düşünüyorsun Steven’ dedi. Steven Spielberg yerinden kalktı filmle ilgili açıkça fikirlerini söyledi. Beğenmediği tarafları da söyledi. Onun orada olduğunu hiçbirimiz bilmiyorduk. Büyük heyecan duydum. O anda anladım ki orası Hollywood ama bu bir iş. Spielberg de bir ‘celebrity” değil, sizin de dahil olduğunuz endüstrinin bir parçası… “Cars” filminde de ilginç bir şey oldu. O film için yaptığım efektlerle animasyon filmlerinin oscarı gibi olan “anys”e aday gösterildim. Los Angeles’a gittik. Büyük bir tören oldu. Ödülü başka birisi aldı ama benim için çok önemli bir şeydi. Pixar’ın içinde yapılan ön elemeyle benim seçilmem çok önemliydi. Kazansaydım daha iyi olurdu. Tam oradan ayrılma aşamasındaydım ve güzel bir anı oldu…

Türkiye’ye neden döndünüz?

Sebeplerden biri tek bir filmde çalışma süresinin çok artmış olması, annemin rahasızlığı ve gelen bir iş teklifi diyebilirim. 2006’da döndüm. Kalsaydım yine bir dört yıl bir filmde çalışacaktım, görsel efekt süpervizörü olacaktım ve saire. Biraz daha kalsaydım Türkiye’ye dönmek olanaksız olur gibi geldi bana. Bir de gelen teklifi değerlendirmek, burayı denemek istedim. Memnunum açıkçası. Ben burayı daha çok seviyorum ama işte orada da yaptığınız iş tüm dünyada izleniyor. İnşallah burada da dünyada izlenecek şeyler yaparız…

Sizin müşterileriniz ajanslar mı?

Ajanslarla da çalışıyorum. Camp var bir de Cave diye bir prodüksiyon firmam var. Şu anda Cave içinde birkaç proje geliştiriyoruz. Reklamcılarla şöyle bir problemimiz oluyor; ya hiç zamanları olmuyor ya da paraları. Ben de diyorum ki inşallah bunların ikisi bir arada olur ve kaliteli şeyler yaparız. Yoksa ben kendime ait bir projeyi geliştirmeyi tercih ediyorum…

Ne gibi mesela?

Üç boyutlu animasyon projeleri var. Kısa filmler yapıyoruz mesela. Hatta şu anda bir kısa film üzerinde çalışıyoruz. Bir tane uzun metrajlı filmimiz var; ona başlayacağız haziranın sonunda. AROG gibi üzerinde çalışmaktan zevk alacağım güzel bir proje gelirse, yine zevkle yaparım. AROG’un görsel efekt bütçesi gayet iyiydi. Öyle filmler olması lazım…

Buradaki öğrenciler kimler?

Hepsinin kökeni farklı. Açık lisede okuyan da var, piyasada ürettiği işten hoşnut olmayıp bana gelip, daha üst bir işi öğrenmek isteyen de. İsminizi duyup geldik diyen de var. Çok istekliler ve çok iyi öğreniyorlar. Stajyer olarak yanıma aldıklarım 4 aydır bende çalışıyorlar ve de hızları çok arttı. Direkt üniversiteden mezun olan, bu bölüme çok ilgi duymasına rağmen, eğitim alamayan bir sürü öğerencim de var. 1000 Volt junior bütün adamlarını bana yolladı. Hepsi şu anda bende eğitim görüyor. Neden? Çünkü firma sahibi yaptığı işin kalitesini artırmak istiyor.Aslında bu iş yaşla falan çok alakalı da değil. Belirli bir teknik alt yapının olması yararlı ama en önemlisi istek. Beni bulmaları bile bir araştırma yapmış olduklarını gösteriyor. Etrafta reklam falan vermiyorum çünkü…

Kaç öğrenciniz var?

Burada dönem başına yaklaşık 25 öğrencim oluyor. Değişik sınıflar var. Bu dönem 3. dönemim. Hedeflediğimden hızlı büyüdü burası. Bu da çok hoşuma gitti. Yeni bir ders daha daha açacağız önümüzdeki dönem. Ondan sonraki dönem bir ders daha gibi. Yavaş yavaş programı oluşturuyorum… Buranın 2 yıllık bir okul olmasını istiyorum. Öğrenci gelsin, burada okusun ve iki yılın sonunda  bir artist olarak buradan çıksın. Sonra ister burada çalışır, ister başka bir yerde. Hedefim her dönem öğrenci sayısının artması. Derslerin çoğunu ben veriyordum. Artık başka arkadaşlarımla birlikte veriyoruz… Burası disiplinle ilgili olan problemleri aşmak için kuruldu biraz da. Günü kurtarmak değil, kaliteyi yüksek tutarak çalışmak. Bunu aşılıyoruz. Bana öğrencilerin aileleri gelip soruyorlar, bu işin geleceği var mı diye; var, hem de çok var. Onun için bu işe devlet de yatırım yapmalı. Çok geçerli bir meslek olacak. On sene sonra inşallah her taraf  3D olur, ben de başka bir şey yapıyor olurum o zaman…

————————————————————

First it was “Ants”. Then he was a member of the team that won the Academy Award for “Best Animated Feature” for “Shrek,” “Finding Nemo” and “The Incredibles.” His visual effects in the film “Cars” brought him the nomination for “Outstanding Individual Achievement for Animated Effects” at the Annie Awards, considered the Oscars of animated features. After leaving Pixar to return to Turkey, he worked on “The Bakery Animation” and “Cave VFX.” Erdem Taylan is also the owner of “Camp” Visual Effects and Animation School.

At what phase did you start working on the “Ants” project?

Preproduction, right before the production work had gotten started. The story was ready, and the characters had been developed up to a point. We started working simultaneously as soon as I arrived.

The production phase for a film like “Ants” takes about 4 to 5 years, if I’m not mistaken. Then you must enjoy the process before a film is released as well.

It takes a visual effects artist at least two years to work on a film. Same thing goes for our field, I mean, 3D animation films. You do great things in that process but can’t share them with anyone. You can’t even show a character to a friend. One of the things you have to be so careful about is confidentiality. So you get excited as you get closer to the end. Pixar does a great premiere, attended by 3,000 to 4,000 people, about a month before a movie is released. It’s great to see a film with everyone there who had worked on it in some capacity. The process from the film’s beginning to end is actually quite slow. You have to make hard decisions at times and get rid of some of the things you really like. For example, there was a group of scenes in “Ants” that we had worked so hard on. We got rid of them after deciding that they had no meaning in the film. Three months of work went down the drain but there was nothing we could do. The essential thing was the success of the film. When the film finally comes out, it’s a relief when you can say “look, this is what I’ve been working on in my ‘cave’ for the past two years.” It’s even more satisfying when the film turns out to be a success.

Before we stop talking about America, did you see anything you thought was spectacular or unforgettable?

A movie theatre was rented to see “Ants” for the first time. We all went as a team and liked it a lot. The head of Dreamworks was there as well. He got up after the film and made some comments. Then he asked, “What do you think, Steven?” Steven Spielberg got up and very candidly said what he thought about the film and also talked about the parts he didn’t like. None of us knew that he was there. I got very excited and realized at that moment: this was Hollywood but this was also a business. Spielberg was not a “celebrity” but part of an industry I was working in.

There was something interesting in the film “Cars” as well. I was nominated for an Annie Award, something like the Oscars of animated features, for the special effects I did in that film. We went to Los Angeles, and there was a great ceremony. Someone else won the award, but it was still very significant to me. It was also noteworthy for Pixar that I had been chosen after a pre-selection process. But it would have been better if I had won. It was right around the time I was getting ready to leave. But it turned into a nice memory anyway.

Why have you returned to Turkey?

One of the reasons was that it started taking too long to make a film. The other reason was my mother’s illness and a job offer. I came back in 2006.  If I hadn’t, I was going to start working on a film for another four years as a visual effects supervisor and so on. I felt if I had stayed any longer, it would have been impossible to return to Turkey. I also wanted to consider the offer and try it out here. I’m quite happy, actually. I like it better here, but the work you do there is seen in every part of the world. I hope we’ll do things here that will be seen all over the world as well.

Are any agencies your clients?

I work with agencies, too. I also have Camp and a production company called Cave. We’re developing a few projects at Cave right now. The problem advertisers have is that they either have no money or no time. So I hope one day they’ll have both so we can do some quality work. Otherwise, I prefer to develop my own projects.

Such as?

For instance, we’re doing 3D animation projects and short films. We’re actually working on a short film as we speak. We have one feature-length film we plan to begin at the end of June. If I happen upon a project I’d enjoy working on like AROG, I’d do it with great pleasure. AROG had a sound visual effects budget. We need those kinds of films.

Who are the students?

They all have different backgrounds. Some are still in high school. And some aren’t really satisfied with the work they’ve done in the industry and want to learn the kind of work that’s really above the grade. There are also those who show up because they’ve  heard about us. They’re very eager and learning great things. Those I brought in as interns have been working with me for four months and have become really fast. I also have many students who graduated from universities and wanted to get an education in this field, but couldn’t. 1000Volt sent me all of their junior staff. They’re all getting educated here. Why? Because the owner of the business wants to improve the quality of the work. You know this work doesn’t have much to do with age, either. It helps to have technical know-how up to a point but the key element is desire. They found me. This shows they did some research. Because I don’t advertise.

How many students do you have?

I get about 25 students each term. There are various classes. This is the third term. It grew faster than I planned, and I like that. We’ll open a new class next term. Then another class the next and so on. I’m putting the programme together gradually. I want this to become a two-year school. I want students to come here and study and then leave as artists at the end of two years. Then work here or somewhere else, whatever they desire. My goal is to increase the number of students each term. I used to teach most of the classes myself. Now I’m teaching with some friends of mine. Another reason for setting up this place was to overcome problems of discipline. We instil the idea of working not just to fill up the day, as it were, but to set high quality standards. Some of the students’ parents come here and ask me if this job has a future. Yes, it does, definitely. That’s why the government should invest in it, too. It is a very doable profession. I hope 3D is everywhere in the next ten years. Then I will be doing some other things…

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com