Yalçın Kılıç: Şu anda hızla dijital dünyaya doğru kayış var

yalcin_kilic

Yaptığı işlerle reklam dünyasında adından söz ettiren ve keyifli filmlerle bizleri güldüren Sodafilmmakers’ın başarılı prodüktörü ve yönetmeni Yalçın Kılıç’la reklam piyasası, reklam filmleri ve iyi reklam filminin ne olduğu üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

Ekşi Sözlük’e baktığımızda “vay be bunları bizimkiler mi yapmış” demişler Sodafilmmakers için. Bence Türkiye’deki reklam sektöründe o kadar iyi filmler var ki artık bizimkiler mi yapmış, yabancılar mı karıştırıyoruz.Film yapımı aslında reklam ajansının ve müşterinin talepleriyle gelişse bile, reklam ajanslarının artık işleri çok fazla takip etmesi, ondan sonra fikri çok daha fazla önemsemesi gibi bir süreç yaşandı. Ve bunun sonunda insanlar bu dünya içinde ‘n’oluyor’u izlemeye başladı. Tabi bunun da kopyalamaya kaçan yanları oldu ama
en azından insanlar burada da böyle bir şey yapılabileceğini gördüler.
İyi senaryo sayısı, iyi senaryo tipi ve daha rahat yazılmış, müşteriye gerçekten kabul ettirilmiş cesur işler arttı. Bu kuşaktan yönetmenlerle de iyi işler yapmaya başlayınca, bizde de gerçekten çok çok iyi işler çıktı.
Şu son dönemi biraz daha tenzih ederim. Çünkü mesela son yaşadığımız bi iki senedeki işler biraz daha direkt olarak kaleye oynanan, sonuçları net bir şekilde alınmak istenen türden oldu. Müşteri böyle istiyor diye, birazcık daha sert bir hale geldi herkes. Bu da anlaşılabilir sebepler yüzünden, yani işin bir tarafında kriz olabiliyor. Öbür tarafında rekabetten kaynaklanan, reklam verenin çok güçlü olması gibi sebepler de bu işi buraya getirebiliyor. Ama sonuçta ne yaparsanız yapın, burada yapılan reklam filmi yeni bir şey olmak zorunda. Bu sinema filmi için de geçerli. Eskiyen bir şey artık sıkmaya başlıyor. Şu son dönemde ise dikkat ederseniz celebrity kullanımı çok fazla. Sebebi herkesin sonuçlarını çok net almak istemesi. Bu senaryolara, dolayısıyla yapımlara yansıyor. Bu sorunun uzantısı olan başka bir cevap daha var: Hem bütçeler hem de senaryoların durumundan dolayı yapım şirketleri, kendi gardlarını alarak, kendi aralarındaki rekabetten dolayı, daha otomatik, bildikleri şeyi refleks halde yaparak, film yapmaya başlıyor. Ve bunlar işte televizyonda birbirine benzeyen, birbirinden ayırd edilemeyen filmlerin de ortaya çıkmasına sebep oluyor. Son dönem birazcık böyle oldu.

İyi bir prodüksiyonun neye ihtiyacı var sizce? Sağlam bir konsept mi?
Asıl olan şey şu, bizler filmmakers’larız. Siz en baba yabancı yönetmene ya da editöre de sorsanız, hepsi kendine filmmaker der.
Biz film işinde olan insanlarız sonuçta. Buradan konuşursak, bu işte olunca insan bunun çevresinde olan her şeyi, hiç eskimeden ve severek
takip etmek zorunda bence. Bu şu açıdan çok önemli; çivi veya mobilya satıyor olabilirsiniz ama sonuçta film yapıyorsunuz. Hiç bi farkı yok gibi gözüküyor, ama şöyle bir farkı var: Hakkaten dimağınızdaki bütün her şey bir malzeme sizin için. Çünkü yabancıların en çok destek aldığı şey, hızla gelişen mühendislik mesela. Film içinde o kadar kullanılan bir şey ki, yepyeni bir şey bi filmin bi efekt malzemesi haline gelebiliyor. O yüzden iyi yapımcı bütün dikkatiyle gözünü açmış bakan ve bir şeyi başka türlü nasıl yapabilirimi düşünen kişidir. Mesela şu anda hızla dijital dünyaya doğru kayış var. Filmin neresini siz, neresini computer’de yapmışsınız kısmının birbirine karıştığı bir dünya var. Ya da neyle, hangi tip kamerayla yapmışsınız ve neleri kullanmışsınız kısmı da karışıyor. Eskiden bu çok net bilinir, konuşulur, hatta dedikodusu yapılır, iki dakkada bulunurdu. Bu artık karıştı ve hızlanmaya başladı, çok hızlı takip etmek zorundasınız. Bu kolektif bir iş. İş yapım biçiminde bile standart bir prosedür uygulayamazsınız. Asgari iş derler. Üstten alta çok net bir işdizimi vardır. Ama bunu böyle tutarsanız da olduğunuz yerde kalırsınız, yenilenmek için eğilip bükülmeniz gerekiyorsa, bunu izlersiniz. Yaşadığınız koşullara da bunu uygularsınız. Ama birebir uygulamak o kadar zor ki! Bi Almanla bi Türk’ün kafası farklı çalışıyor, siz daha size uyan bi şeyle film yapmalısınız. Film teknolojisi çok hızlı değişen bir şeyse, sizin de filmi başka türlü nasıl yapabileceğinizi bulmanız gerekiyor. Bir çok kişi yapımcılık yapıyor zaten. Aslında bu konulara haiz olmadan, bi telefonu ve iş adamı tavrıyla film yapıyor.  O yüzden de bu tamamen, yönetmenin kendisini geliştirmesinin inisiyatifinde kalıyor. Oysa bu çok kolektif bir iş. Yapım şirketi yönetmenin üzerinde çalışacağı tabandır.


Sodafilmmakers’ı Sodafilmmakers yapan şey nedir?
Bu yapımcı ya da filmmakers denen şeyle ilgili. Bize bir film
geldiğinde, yönetmenle birlikte filmi değerlendiririz. Zaten filmi yapış biçimimizden çok kişi de feyz almıştır. Bunu vizyon olarak görenler çoktur. İyi film yapmak hakkaten, ‘işi nasıl iyi yaparım’ı algılayarak, kendini geliştirerek olur ve bunu da buranın bütün temellerine koyarsınız. Burada galiba öyle bir şey var içerde; yani herhangi bir şeyden film yapma ve ondan keyif alma. Çünkü biz kamera arkası yaparken çok eğleniyoruz. Hatta çektiğimiz filmi başka türlü bağlayıp, göstermekten de çok eğleniyoruz. Bu şunu gösteriyor; elinizde bir materyal varsa, hiç alakasız bi spotu içeriye koyup da, ‘A bakın n’oldu’ diye de gösteriyoruz. Yani aslında bu mesleğin bi tek yapım biçimi yok. Bu işe gösterilen bi saygı var. O saygı çerçevesinde de durmadan kendimizi yeniliyoruz.

************

Yalçın Kılıç: We’re shifting very quickly towards the digital world right now.

The successful producer and director of Sodafilmmakers, Yalçın Kılıç, is highly popular for his work in the world of commercials. His entertaining commercial films make us laugh. We talked to him about advertising commercials and what makes a good commercial.

I saw a post on Ekşi Sözlük about Sodafilmmakers that said, “wow, did you guys do this?” Since we’ve got so many great commercials in the Turkish advertising industry, I suppose it’s difficult to figure out which ones have been made by us or by foreigners.
A commercial develops according to the demands of the advertising agency and the client. However, we’re going through a phase in which advertising agencies have started to follow their projects more and put more emphasis on the idea. As a result, people have begun to follow what goes on in the world. Obviously, there are copycats as well, but at least people see that such projects can be done here. The number of decent scripts, the types of scripts, better written and bolder projects have been embraced more and more by clients. Good quality work done with directors from this generation has given us great projects as well. I wouldn’t say this is necessarily true right now because the past couple of years have produced some result-oriented work. Everyone’s become a little uncompromising since that’s what clients want. That’s understandable. I mean there might some criticality attached to the job. On the other hand, competition or a strong client might produce these results as well. In any case, no matter what you do, whatever commercial you make here, it has to be something new. It’s the same for feature films as well. Things that grow old get boring. You might have noticed the use of celebrities lately. The reason for this is that everyone’s looking for an absolute end result. This is indicated in the scripts and consequently resonates in the productions. There’s another answer that’s an extension to this question, however: budget restrictions and the type of scripts along with fierce competition force production companies into putting up their guard, and as a reflex making the films they’re familiar with. The end result is identical commercials parading on television. That’s exactly what’s been happening recently.

In your opinion, what does it take to make a good production? A strong concept?
The fact is we’re filmmakers. You can ask the greatest foreign director or film editor and they’ll all tell you they’re filmmakers. We’re all in the film business after all. From this perspective, anyone who is in the film business has to follow everything about this business passionately without waning. It’s important to remember this. Again, whether you’re selling bolts and nuts or furniture, at the end of the day you’re making a film. It seems like there’s no difference but there is a significant distinction, because everything you know or have learned becomes a part of the material you use when you’re making a film. The most important support foreigners get is engineering. They use it so much in films that something brand new may turn into a special effect. That’s why good producers always keep their eyes open and mull over doing something in a different way. We’re shifting very quickly towards the digital world right now. Sometimes it’s confusing to figure out which part of the film was made by you and which part was done on the computer. Similarly, what you used in making the film, what kind of a camera you used and similar issues are confusing as well. It used to be very easy to spot that. It was the subject of discussions and gossip. And could be discovered very easily. But now it’s very mixed up and happening much faster. You have to follow it very closely. Again, this is collaborative work. You cannot use standard procedures even when getting the work done. That’s called minimizing the work. Starting at the bottom and going up, the sequence is very clear. However, if you maintain a standard, you stagnate. If you have to bend over backwards to rejuvenate it, that’s the sequence you follow. You also apply this to the conditions you live in. But, it’s so hard to make this work. The thinking of a German and a Turk works differently. You have to make films in a way that works better for you. If film technology is changing too fast, you have to figure out how to make the film another way.

Many people produce films, anyway. They do this in a businesslike manner without really understanding the commercial film industry. So it all falls on the directors to develop it themselves. However, this is collaborative work, and a production company is the cornerstone of the director’s work.

What makes Sodafilmmakers what it is?
That has something to do with the producer or what’s called the filmmaker. When we receive a project we assess it with the director. Many people draw inspiration from the way we produce a film and many adapt it as a vision. Good films come about by really understanding, how do I make this right, and by improving oneself, and making this your foundation. I think we do this here. I mean, making a commercial film out of anything and enjoying it. We love it when we’re working behind the camera. We even have fun cutting a film in a different way and showing it like that. We add a completely unrelated clip and say, “look, what happened,” and show it like that. I mean, there’s not just one way of doing this job. There’s a respect for the trade. Bounded by this respect, we continually try to reinvent and not repeat ourselves.

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com