Pictoplasma: İtinayla karakter tasarlanır!

pictoplasma

Gülen robotlar, pofuduk kediler, sevimli kız çocukları ya da kare kafalı soyut kahramanlar… Karakter tasarımını basit bir reklam aracı olmaktan çıkarıp sanata dönüştüren Pictoplasma kültürünü didikledik.

Karakter yaratma temelli sanat, günümüzün en popüler tasarım çalışmaları arasında yer alıyor. Yuvarlak kafalı sevimli canavarlar, insansı tüylü hayvanlar, büyük gözleriyle bize bakan soyut karakterler, karikatürleşmiş seksi kadınlar, yaramaz çocuklar her yerde karşımıza çıkıyor.

Bu karakterler sadece eğlence için ya da reklam amaçlı tasarlanmıyor artık. Güncel sanatın önemli bir parçası haline gelmiş durumdalar. Büyük sanat müzeleri, tasarlanmış karakterlere yer veriyor. Prestijli sanat galerileri bu eserlere kucak açıyor. Yüksek sanat addediliyorlar giderek.

Tabii bu sanatın bir de ekonomik boyutu var. Karakter tasarımı, ilk doğum yıllarında olduğu gibi, reklamların, ticari ürün tanıtımlarının da dinamosu halinde. Bir ürününüz varsa, bunu mutlaka bir karakterle ilişkilendirerek sunmak zorundasınız. Ya da logonuzu karakterize ederek kamuoyuna ulaşacaksınız. Sanatın ve ticaretin ender kesişim kümelerinden biri karakter tasarımında ortaya çıkıyor kısacası. Karakter tasarımıyla hem sanat yapmak hem de para kazanmak mümkün.
Bu alandaki tasarımındaki yükselişi erken gören Berlinli bir grup tasarımcı ve sanatçı, 10 yıl önce çoktan yeni yeni palazlanan karakter tasarımını kanatları altına almaya başlamıştı oysa. Yıllar içinde, tasarım dünyasında küçük çaplı bir Pictoplasma efsanesi doğdu. 10 yıllık süreç içinde, küçük bir festival olarak başladılar. Giderek serpilip büyüdüler. Konferanslar, yayınlar ve filmlerle zenginleşip enikonu bir kült halini aldılar.

Temel olarak Pictoplasma’nın, karakter tasarımını destekleyen, kâr amacı gütmeyen bir vakıf olduğunu söyleyebiliriz. Karakter tasarımının akla gelebilecek her türlü iletişim aracında tuttuğu önemli yeri vurgulamak amacıyla yola çıkan ekip 1999’dan beri faaliyet gösteriyor. Karakterlerin karikatürlerden, grafik romanlardan, amatör animasyonlardan, reklam çalışmalarından çıkıp tam bir sanat dalı haline gelmesinde, saygınlaşmasında onların payı büyük. Hatta tek başlarına, çabalarıyla karakter tasarımını soylulaştıran güç odağı oldukları bile söylenebilir. Pictoplasma bugün bir karakter yaratım santrali adeta. Hatta bir taşeron. Sanatçıların işlerini toplayan ve dağıtan, onların isminin duyulmasını, giderek sektörün aradığı tasarımcılar halini almalarını sağlayan bir aracı kurum.

Kuruluşundan bu yana yaptıklarıyla Pictoplasma, farkında olmadan bir pazar oluşturdu. Sanatçıların, tasarladıkları karakterlerle para kazanmalarını sağladı. Ayrıca ister “kitsch” ister yüksek sanat olsun, çağdaş karakter yaratımının epey ciddiye alınmasına önayak oldu. Pictoplasma sayesinde ister iki göz bir ağız çizin, isterseniz soyut bir tasarım yapın, kendinize destekçi ve seyirci bulabiliyorsunuz. Organizasyon, kafamızda bir karakteri yaratan görsel kodların (el, ağız, kol, gözler, kafa vs.) sanatçılar ve tasarımcılar tarafından çılgınca değiştirilmesini, uçlara çekilmesini destekliyor. Bununla birlikte klasik, neredeyse portreye yakın olan tasarımların da elinden tutuyor. Kapı, yaratıcı gözü özgürce işleyen herkese açık.

Pictoplasma’nın bağrına bastığı karakterler sadece iki boyutlu çizimler de değil. Plastik sanatların her dalına ilgi besleyen bu Alman organizasyonu; dev kuklaları, üzerinize giyebileceğiniz büyük karakter elbiselerini, maketleri, üç boyutlu animasyonları, robotları, animatronikleri de seviyor. Hepsi Pictoplasma Festivali’nde ve organizasyonun dünya çapında gerçekleştirdiği sergilerde kendine yer buluyor. Seçki kitaplarında sayfaları kaplıyor, konferanslarda üzerinde tartışılan konulara dönüşüyor.

KARAKTER TASARIMINDA TRENDLER

Her sanat dalı gibi reklam ve tanıtım alanına uygulandığında, karakter tasarımı da günün akımlarından azade kalamıyor. Pictoplasma oluşumunu takip etmek ve onların içinde yer almak, bu açıdan ticari karakter tasarımcılarının gözünü açıyor. Organizasyon, trendleri yakından takip ediyor. Pictoplasma’nın kurucularından olan tasarımcı Peter Thaler, son 10 yılın karakter trendlerini iki cümlede özetleyiveriyor:

“1999’da organizasyonu kurduğumuzda, mutlu DJ karakterler, gözleri açık sevimli erkek ve kız çocukları, teknoloji paranoyasından nasiplenmemiş şeker robotlar revaçtaydı. Dört beş yıl sonra işler tam tersine döndü. Sevimli çocuk karakterler mutsuz, kederli, patlamaya hazır bir şiddet duygusuyla kuşanmış gibiydi. Bugünkü trend ise tamamen farklı.  Karakterler artık yaşıyor adeta. Doğup büyüyorlar. Kompleks bir yapıları var. Hatalar yapıyorlar, ürüyorlar, yaşlanıp ölüyorlar.”

Peter Thaler’a göre, karakter tasarımındaki anahtar, seyircinin onu yaşayan bir canlı gibi görebilmesi. Dik duruşu, uzuv ve yüz yapısıyla insansı olması da önemli. Sanki ruhu varmış gibi canlandırılması her şeyin üzerinde. Küçük nüanslar insansı tavrı destekliyor ve karakterin sanki yaşayan bir organizmaymış gibi algılanıp seyirci tarafından benimsenmesini sağlıyor. Peter Thaler altın değerinde bir ipucu da veriyor: “Karakterin gözlerine baktığınızda, sanki o da size bakıyormuş gibi hissetmelisiniz.”

PEN TO PAPER

Pictoplasma’cılar 2004’ten beri aktivitelerini Berlin’in dışına taşırmayı seviyor. New York’tan Londra’ya, Arjantin’den Paris’e, ufak ufak sergileri, konferansları ve festivalleriyle dünyayı dolaşmaya başladılar bile. (Umuyoruz ki bir ara Türkiye’ye de gelecekler!) Karakter tasarımı alanında bir otoriteye dönüşen Pictoplasma’nın ilk konferansından bu yana seçkin işlerini yayınladığı bir yayınevi de var. Pictoplasma Publishing çatısı altında yayınlanan kataloglar, albümler, DVD ekli kitaplar sayesinde, organizasyon dev bir karakter ansiklopedisi yaratmaya çalışıyor.  Örneğin yayınevinin son kitabı “Pen To Paper” analog yani kağıt ve boyayla yaratılan karakterlerin bir kataloğuyken, “Characters In Motion -Vol. 3” kitabın yanında bir DVD sunarak, dijital animasyona kucak açıyor.

Yazan: Kemal Ekin Aysel

**************************************

Pictoplasma: Meticulous chracters design

The art of character design is among today’s most popular design work. Round-headed cute monsters, human like furry animals, wide eyed abstract characters, sexy women, and naughty children appear everywhere. These characters are not designed just for advertising purposes or just for fun anymore. They have become a significant part of contemporary art. Major art museums display these characters. Prestigious art galleries embrace these creations. They are increasingly considered as fine art pieces.

Text: Kemal Ekin Aysel

Of course, there is also an economic dimension to it. Character design, as in its early years, is the dynamo of commercial product and advertising presentations. If you have a good product, you have to present it by associating with a character, or reach the public by characterizing your logo. In short, character design appears to be a cross road between art and commerce. It is possible to create art and make money at the same time with character design.

A group of designers and artists from Berlin, realizing the early rise of this enterprise, took character design under its wings ten years ago. Over the years, the Pictoplasma legend was born on a small scale in the design world. In the course of ten years, they began as a small festival, gradually flourished, thrived by means of conferences, publications, and films, and almost became a cult.

We can basically say Pictoplasma is a non-profit foundation that supports the art of character design. Pictoplasma, which started out as a means to underline the importance of character design in every imaginable communication tool, has been operating since 1999. They have a central role in a character’s transformation and expansion from just being work of cartoons, graphic novels, amateur animations, and advertisements into work of art. It can even be said that they are the power source for ennobling character design single-handedly. Today, Pictoplasma is pretty much a character creation powerhouse; in fact it is a subcontractor. It is an intermediary organization that collects and distributes artists’ work, helps them to put their name on the map and to become sought-after designers within the industry.

Since its establishment, Pictoplasma created a market without being aware of it. It helped artists make money. The organization also took the initiative in making the contemporary character design—kitsch or fine art—taken seriously. Because of Pictoplasma, you will be able to find spectators and supporters whether you draw two eyes and a mouth or design something abstract. The organization supports the modification of visual codes (hand, mouth, arms, eyes, head, etc.) eccentrically, which are formed in our mind by artists and designers. Pictoplasma supports classic almost-portrait-like designs as well. The door is open to anyone whose creative eye operates freely.

Pictoplasma does not only embrace two-dimensional drawings. This German organization, which is interested in every branch of fine art, loves giant puppets, large character clothing, models, 3D animations, robots, and animatronics. All of them can find a place in the Pictoplasma Festival and worldwide-held exhibitions. They take pages in anthologies and become highly discussed subjects at conferences.

TRENDS OF CHARACTER DESIGN

What are the trends of character design today? Like every branch of art, when character design is applied to advertising and the promotional arena, it does not remain behind current trends. Following the formation of Pictoplasma and their development has been opening the eye of commercial character designers. One of the founders of Pictoplasma, designer Peter Thaler, summarizes character trends of the last ten years by saying:, “In 1999, when we founded the organization, happy DJ characters, wide-eyed cute baby boys and girls, technologically not yet crazed sugar robots were in high demand. Four to five years later things turned upside down. Cute children characters were unhappy, sad, and almost ready to explode as if they girded themselves with a sense of violence. Today’s trend is completely different. Characters are almost alive now. They are born and grow up. They have a complex structure. They make mistakes, breed, get old, and die.

According to Peter Thaler, the key of character design is that the audience can see the character as a vibrant living thing. Its hominid looks with its upright posture, facial, and body structure is important. Its vivification as if it has a spirit is above everything else. Small nuances support its hominid attitude, and allows the audience to perceive and embrace the character as if it is a living organism. Peter Thaler also gives a hint: “When you look at the character’s eyes, you should feel like it is staring back at you.”

PEN TO PAPER

Since 2004, Pictoplasma likes to carry out its activities outside of Berlin. From New York to London, from Argentina to Paris: they have begun to travel around the world with small exhibitions, conferences, and festivals. (We hope they will someday come to Turkey!) Since its first conference, Pictoplasma started a printing house that publishes outstanding jobs. Pictoplasma Publishing is trying to create a massive character encyclopedia with catalogs, albums, books/DVDs that are published under its roof. For example, while its latest publication, “Pen to Paper”, is a catalog prepared with analogue techniques such as paper and paint, “Characters in Motion, Vol. 3” offers a DVD next to the book that embraces digital animation.

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com