“Kapıları Açmak” dizisinden Indie müziğe bir Ebru hikayesi

Lucky Me

Hikmet Barutçugil ismi Türkiye’de Ebru sanatıyla birlikte anılan isimlerin başında geliyor. ABD’li Indie müzik yapan grup Project Jenny & Project Jan’ın bir parçasının klibini hazırlayan Hikmet Barutçugil ile bu projeyi ve Ebru sanatı üzerine söyleştik..

Bu grupla tanışmanız nasıl gerçekleşti?
Birkaç yıl önce film yapımcısı Osman Sınav atölyeme geldi. Ebru ile bir hikâye anlatmak için birkaç meslektaşımı dolaşmış; hepsi de bunun imkânsız olduğunu söylemişler. Anlattıklarından büyük bir heyecan duydum. “Olursa negüzel olur” dedim ve büyük bir çizim ustası olan İranlı arkadaşım, RezaHemmatirad ile bunu gerçekleştirebileceğimizi söylememle işe başlamamız arasında 40 dakika geçti. KAPILARI AÇMAK adlı dizinin giriş bölümü için ebru ile anlatılan hikâyeler çekmeye başladık. Kısa zamanda yayına girdi. Şimdiye kadar hiç denenmemiş yapıtlar ortaya çıktı ve çok beğeni gördü. İnternetteki paylaşım sitelerinde sıklıkla yer almaya başladı. İşte internetin güzel taraflarından biri de bir anda küreselleşiyorsunuz. Summy Rubin’den aşağıdaki maili aldım.

Hello,

I am looking to contact Hikmet regarding doing a Music Video for my band in the Erbu style. I saw a few of his videos and fell in love immediately. I don’t know how to reach him to see if this is something he would be interested in. Do you know if he has an email address?

Thank you!

Sammy

Daha sonra bizi nasıl bulduğunu ve ilgi alanını yazdı.

Hi Hikmet,

Thank you so much for writing back. I live in Brooklyn, NY. When my girlfriend, a painter, was looking at videos to see examples of marbling she stumbled upon some of your ebru videos and I instantly fell in love with it! This was one that captivated me:

http://video.google.com/videoplay?docid=5256773525926319802#docid=2387592802902612828

I like the narrative nature of this painting process, the feeling that astory is being told (maybe it is? i don’t understand what is being said) andit is unfolding before your eyes. I think I would like to have a video forone of my band’s songs that is exactly like this video, only using thenarrative of the song as subjects in the painting. It wouldn’t have to be so specific that you would feel tied down to the words, but it can be more of an artist’s interpretation. Does this interest you? If so I can send you the song we have in mind and the lyrics written out.

All the best,

Sammy

Lirikler geldikten sonra ekibim ile birlikte çalışıp örnekler gönderdik. Birkaç ay süren çalışmalardan sonra bu görüntüleme ortaya çıktı.

Müziklerini duyduğunuzda ne düşündünüz?

Ritmini ve şarkının akışını çok beğendim. Ancak doğrusunu itiraf etmem gerekirse pek fazla tarzım olan, hoşlandığım bir müzik çeşidi değil. Bu tür durumlarda kendimi onların yerine koyup, onlar gibi düşünmeye gayret ediyorum. Amerika’da olduğum günleri hayal edip nelerden hoşlanacaklarını kafamda canlandırmaya çalışıyorum. Bu konuda Reza dostumdan ciddi ipuçları aldım.

Farklı sanat dallarının iç içe geçmesini nasıl değerlendiriyorsunuz?


Bu benim Ebru’da, 1973 yılından beri yaptığım bir iş zaten. Ebru tarihi içinde hep bir renkli kâğıt boyama yöntemi idi. Ebruya yeni türler ekledikten sonra ebruyu resim, minyatür, gravür, yazı ve fotoğraf gibi diğer sanat dalları ile birleştirdim. Seramik, kumaş, ahşap, metal gibi başka yüzeylerde ebru uygulamaları yaptım. Bazen birkaç imzalı eserler üreterek ebruyu zanaattan sanata olan yolculuğunu gerçekleştirdim. Ebru ile çizilmiş videolar bu girişimlerin en yeni aşaması olarak devam etmektedir.

Ebru sanatına dikkat çekmek açısından Türkiye’de ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Ebrunun tarihi içinde bilinen kalıplarından çıkarıp yeni ufukları açmak ve eğitim faaliyetleri ile zaten ilginç bir düzeye gelmiştir. 2008 yılında Ayasofya müzesinde 20m2′ lik tek parça kumaş ebrulanarak, filmlere dizilere konu olarak yoğun bir ilgi odağı olmuştur.

Türkiye’den hangi sanatçının benzer bir teklifte bulunması hoşunuza giderdi?

Tarkan’ın KARMA CD’sinin kapağı Barut ebrusu ile yapılmıştı. Uluslararası boyutta bizi temsil eden bir sanatçıya, ulusal bir sanatımız olan ebru ile bir şeyler yapmak hoşuma gider. Çünkü uluslararası olmanın en güzel yolu önce ulusal olmaktan geçer.

İstanbul Ebru Evi’ne ve dolayısıyla bu sanat dalına ülkemizdeki ilgi nasıl sizce?

1070 ‘li yıllardaki ebrunun durumu ile bugün geldiği düzeyi kıyasladığımda hayretlere kapılıyorum. Hiç kimsenin yüzüne bakmadığı, yapanların sadece birkaç kişi ile sınırlı olduğu bir dönemlerden geldik. Ebristan, bu misyonun en önemli mekânıdır. Şimdiye kadar yapılmış bu çapta faaliyet gösteren bir ebru evi yoktu. Eminim bundan sonra artan ilgiye paralel daha iyi mekânlarda olacak. Bazı televizyon programlarından sonra ya da internetteki web sitemizden, facebook’dan bize yurdun en ücra köşelerinden ulaşıp sorular soran ilgililerle karşılaşıyorum. Bu ilginin ve ebru yapanların sayılarının daha da yaygınlaşacağına eminim.

Yurtdışından veya içinden size gelen başka ilginç teklifler oldu mu?

Özgeçmişimi incelediğinizde Dünyanın iki ucu arasındaki yolculuklarımı görebilirsiniz. Bu yılın mart ayında Saudi Arabistanın Cidde şehrinde hac bakanlığı için ebru ile bir anlatım yaptık. Frankfurt kitap fuarında rekor denemesi yaptık. Şimdilerde planladığımız son derece ilginç projelerimiz de var. Ancak bunlar henüz görüşme aşamasında..

——————————————————————

Hikmet Barutçugil is one of the leading names in the art of “marbling” in Turkey. We talked to Barutçugil about the art of “marbling” and the video clip he painted for US-based Indie music group Project Jenny & Project Jan.

How did you meet with the group?
A few years ago, movie producer Osman Sınav visited my studio. He previously met several other colleagues and talked to them about telling a story through the art of marbling; however, all told him that it was impossible. His project very much excited me. Only 40 minutes passed between saying, “If it materializes as it would be really nice”, confirming that I could achieve it with my Iranian illustrator friend Reza Hemmatirad, and getting to work. We begin to shoot stories that are told through marbling for opening credits of a TV series, “Kapıları Açmak/Opening the Doors”. It was broadcasted shortly after that. Pieces, never seen before, began to materialize and got a lot of attention. It often appeared on the Internet. This is a good thing about the Internet it globalizes you. So, I received the following letter from Summy Rubin.


“Hello,

I am looking to contact Hikmet regarding doing a Music Video for my band in the ebru style. I saw a few of his videos and fell in love immediately. I don’t know how to reach him to see if this is something he would be interested in. Do you know if he has an email address?

Thank you!Sammy”


Later, he wrote about how he found us and what he is interested in.


“Hi Hikmet,Thank you so much for writing back. I live in Brooklyn, NY. When my girlfriend, a painter, was looking at videos to see examples of marbling she stumbled upon some of your ebru videos, and I instantly fell in love with it!This was one that captivated me:http://video.google.com/videoplay?docid=5256773525926319802 – docid=2387592802902612828I like the narrative nature of this painting process, the feeling that a story is being told (maybe it is? i don’t understand what is being said) and it is unfolding before your eyes. I think I would like to have a video for one of my band’s songs that is exactly like this video, only using the narrative of the song as subjects in the painting. It wouldn’t have to be so specific that you would feel tied down to the words, but it can be more of an artist’s interpretation. Does this interest you? If so I can send you the song we have in mind and the lyrics written out.
All the best,

Sammy”
After receiving the lyrics, we prepared some samples with my team and sent it. And after working a few months on it these images materialized.

What did you think of their music?
I really liked the rhythm and the flow of the song. However, I have to admit, it is not a sound that I like. In such cases, I try to empathize with them and try to think like them. I pictured of times I spent in the USA and tried to imagine what they would like. I got serious suggestions from my friend Reza.
What do you think about collaboration between different art forms?
I have been collaborating with different art forms since 1973. Historically, marbling was painting multi-colored patterns on paper. As new varieties added to the art of marbling, I integrated it with painting, miniature, engraving, writing, and photography. I applied marbling to materials like ceramic, fabric, wood and metal. Sometimes by creating a few special signed pieces, I became the cause of marbling’s journey from being a craft to being an art form. Videos that are painted with marbling method are the latest step in continuity of these initiatives.
What do you do to draw attention to the art of marbling in Turkey?
Going beyond historical forms, opening to new possibilities, and educational activities already made marbling an object of interest. In 2008, a 20m2 fabric painted with marbling in Hagia Sophia Museum got a lot of attention and became a subject matter in films and TV dramas.
From which Turkish artist would you like to get a similar offer?
Tarkan’s CD (Karma) cover was done with barut [a marbling technique found by Hikmet Barutçugil] marbling. I would like to create a piece with Turkish national art form of marbling for an internationally known Turkish artist, because the best path being an international artist goes through being a national one first.
What is the interest in marbling and Ebristan (Marbling House) in Turkey?
When I compare the status of marbling in 1070s to today, I get surprised. We arrived today from days that no one cared about marbling and there were only a few craftsmen. Ebristan is the most important milestone of that mission. There was not a marbling house that operated in such scale, until now. I am sure from now on much better places will be built due to the interest. People ask questions after TV shows or they reach us through our Internet site and Facebook all over the country. I am sure this interest in marbling, and the number of marbling artist will grow.

Have you received any other attractive offer from abroad and Turkey?
If you look at my biography, you can see my travels all over the world. We prepared a presentation through marbling for Saudi Arabian Ministry of Hajj in Jeddah last March. We had a record attempt at the Frankfurt Book Fair. There are some very interesting projects we are working on recently. However, these are currently under planning stage.

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com