Almanya “Notruf Deutschland”ı konuşuyor; yaratıcılarından Doodem ile konuştuk!

jannis

Dün teaser’ını buradan izlediğiniz “Notruf Deutschland” ismiyle benzersiz bir reality show’un da yaratıcılarından olan Doodem‘in kurucusu Jiannis Sotiropoulos sorularımızı yanıtladı…

Onlar için müşterinin güçlü niyetlerinin olması lazım. Sosyal medya ve trans medyanın araçlarını hemen tüm projelerine entegre ediyor Doodem. Müşterisini içerik ve mesajını sunarken aktif birer yapımcıya dönüştürmeyi seven ekibin elinde mesajlar hikayelere dönüşüyor, hikayeler farklı platformlarda konuşan fragmanlara…

Önce Almanya’nın gündeminde olan”Notruf Deutschland” projesiyle başlayalım. Nedir bu tam olarak, anlatsanıza..

“Notruf Deutschland” iki hafta sonra MyVideo.de‘de başlayacak olan bir reality show. Şovun moderatörü Peter Langhorn, polisin ve yasaların yardım edemediği konularda yardım ediyor: Her türlü kriminalite, cinsel taciz ve her türden bağımlılıklarla ilgili.

Şovun şu an online olan teaser’ına hemen girip bakabilirsiniz: Peter Langhorn bir çuvala bağlanmış olan SİZİ oradan çıkartabilir, aynı zamanda tutkusunu fazla ileri götüren Emily’e de yardımcı olabilir.

Biraz daha fikirden bahsedebilir misiniz?

Teaser’ı yaratma fikri reality şovun bize verdiği ipuçları üzerinde tartışırken ortaya çıktı. Japon korku filmleri, Teenage Hollywood filmleri bize ilham verdi. Seyircinin filmin içine dalıp, başlayacak olan şova merak ve ilgisini çoğaltmak istedik.

Buradaki “challenge” sadece teknik kısmı değil aynı zamanda konsept yaratmaktaydı. Kullanıcının hikayede aktif rol alması için kullanıcı bilgilerini istedik. O bilgileri hikayenin içine yerleştirdik. Son sahnede seyirci daha önce gözden kaçırmış olabileceği kendisiyle ilgili bütün enformasyonu görebiliyor.

Projenin tamamı daha büyük bir planın parçası gibi geliyor..

Bunu söylemek için daha erken. Bana izin verilen, söyleyebileceğim tek şey, “Notruf Deutschland”ın reality show’un ötesine geçecek geniş bir hikaye dünyasıyla çevrili olduğu. İzleyeni keşfetmeye, oynamaya ve reaksiyon göstermeye davet eden bir oyun. Ana hikaye Facebook üzerinden duyurulacak. Dikkatli izleyici rahatlıkla içinde saklı olan paralel hikayeleri bulabilecek.

Doodem’e gelelim, web sitenizde mottonuz “Dünya bizim oyun alanımız” diyorsunuz ve pek çok insanın oyun alanı da Facebook/Twitter. Social Media Marketing & Transmedia Entertainment işiyle uğraşıyorsunuz. Bu alanları biraz daha açar mısınız?

Transmedya, bir yıldır PGA (Producer’s Guild of America) tarafından profesyonel oryantasyon olarak kabul edilen ve son on yıldır uygulanan ve araştırılan bir hikayeleme biçimi.

Transmedyanın yaptığı temel şey, bir hikayeyi farklı platformda anlatmak. İzleyicisi neredeyse hikaye oraya gidiyor. Yani gitmediği yere izleyiciyi çağırmak değil.

Bu yüzden transmedya oldukça sosyal bir şey ve hikayeler izleyenin tepkisiyle değişebiliyor ve dinamik bir anlatım diline sahip oluyor.

Transmedya Doodem’in özünü oluşturuyor. Farklı platformlardan, izleyicileri en başından içine alan hikayeler anlatıyoruz. Tüm transmedya ürünlerinde dünya bir oyun yeridir. Bugüne kadar canlı event’lerden, teatral deneyimlere, mikro kontrolörlü interaktif enstelasyonlardan sosyal medya kampanyalarına ve online hikayelere kadar pek çok proje geliştirdik.

Müşterileriniz kimler?

Çok açık bir şekilde film ve televizyon endüstrisiyle çalışmayı seviyoruz. Ayrıca inovatif kampanyaların koprodüksiyonları ve business modellerini de. “Notruf Deutschland” da böyle bir işbirliğinin örneği.

Müzik endüstrisi de bereketli bir yer transmedya için. Universal ve Warner Music ile Jessie J gibi müzisyenlere interaktif kampanyalar ürettik.

Transmedya yeni bir marketing şekli ve de mesajı hikayeleme yoluyla iletme şekliyle zorlu bir alan. Bu nedenle gerçekten istekli olan, yeniliğe ve deneyselliğe açık olan firma veya kurumlarla çalışıyoruz.

Doodem ne zamandan beri var?

Dört yıl kadar önce kuruldu Doodem. Ondan önce farklı transmedya deneyimlerimiz oldu. Çoğunlukla sanat festvalleriyle çalıştık. Bu genr’da deneyler yapmak için yeterince özgür olduk o dönemlerde ve kendi hikayeleme yaklaşımımızı yaratabildik.

2010’da iş modelimiz ve software’imiz için EXIST isimli high-tech programının parçası olarak bir fon aldık. O zamandan beri de interaktif kampanyalar ve transmedya ürünleri üzerinde çalışıyoruz. “Notruf Deutschland” da en son projemiz.

Biraz ekibinizden bahseder misiniz?

Farklı geçmiş ve disiplinlerden gelen uluslararası bir ekibimiz var. Kreatif insanlardan, yazarlardan, yönetmenlerden, müzisyenlerden, tasarımcılardan, hardware uzmanlarından oluşan bir network’e sahibiz.

“Notruf Deutschland”ın üretiminde çalışan, altı farklı ülkeden gelen ve farklı alanlarda çalışan 30 kişilik bir ekibiz.

Kısa ve uzun vadede ne gibi projeler var ve bugüne kadar yaptıklarınız?

Bu yılın sonuna kadar “Notruf Deutschland” sürecek. Ondan önce yaptığımız proje “Sing with Jassie J Facebook App” idi. 30 ülkeye dağıtılan, 8 farklı dile tercüme edilen, kullancısı tarafından pozitif karşılanan bir işti.

“Notruf Deutschland” projesinden sonra iki yeni transmedya kampanyamız olacak. Bu projede ise bir film prodüksiyon stüdyosu ve Londra’da bulunan bağımsız bir transmedya firmasıyla rtak çalışacağız.

Firmamızla ilgili tüm yenilikleri Facebook üzerinden duyuruyoruz. Yani bize bağlanın, takipte kalın.

—————————————————————————————————-

The creator of the unique reality show “Notruf Deutchland”—the teaser is published here yesterday—and the founder of “Doodem” Jiannis Sotiropoulos answered our questions.

For them, the client must have strong intentions. Doodem integrates all the social and trans media tools into almost all of its projects. While it likes to transform its clients into active producers as it offers the content and the message, messages turns into stories, stories turn into fragments that speak in different platforms in the hands of the team.

What is the project “Notruf Deutschland” about?

Notruf Deutschland is a reality show about to launch in two weeks exclusively on MyVideo.de. In the show, moderator Peter Langhorn, helps people in cases where the police and lawyers cannot help: criminal activities, sexual abuse and addictions of any kind.
Hence the teaser of the show, which is currently online: Peter Langhorn can help you get out of the sack, but can also help Emily, the young girl who’s adoration went too far, to cure her addiction.
Can you tell us about the idea?
The idea of the teaser came while discussing the topics the reality show addresses. Inspired by internet memes, japanese horror-movies and teenage hollywood films we wanted to immerse the audience in an engaging film and rise curiosity and awareness around the upcoming show.
The challenge we were facing was not only a technical, but also a conceptual one. We wanted the user information to play a vital role in the story and gradually integrate them in the narrative to create suspense. The final scene stuns the viewer with many information, while the discussion around the star sign of the user at the beginning of the film goes unnoticed.
The project is a part of a bigger plan i think?
It is too early to discuss about the bigger plan behind the project. All I am allowed to say is that notruf deutschland is surrounded by a larger storyworld, which expands beyond the reality show. It invites the viewers to discover, play and reflect on it.
The main story will be told at the notruf deutschland facebook page (www.facebook.com/notrufDeutschland) and with the right kind of eye one can easily find the parallel stories being unfold
Your motto as Doodem is “The world is our playground” and most people’s playground is facebook and/or Twitter. And you are specialised in Social Media Marketing & Transmedia Entertainment. What is it exactly with your own words?
Transmedia is a storytelling approach, which has been practiced and experimented with in the last ten years and has been acknowledged as a professional orientation from the PGA (Producer’s Guild of America) since a year.
What transmedia basically does, is telling one story across multiple platforms. The story is told according to where the audience sits, instead of inviting the audience to engage with media that they might not be using.
Therefore transmedia is highly social, stories are often told dynamically, changing according to the audience’s reaction.
Transmedia is at the core of doodem. We tell stories across multiple platforms, engaging the audience from the beginning of an experience. In all transmedia productions, the world is the playground. We have developed project ranging from live events, theatrical experiences, interactive installations with microcontrollers to social media campaigns and online stories.
Who are your clients?
Obviously we love to work with the film and television industry and coproduce innovative campaigns and business models. Notruf Deutschland is an example of such a collaboration.
The music industry is also a fertile ground for transmedia; we have worked with Universal and Warner Music developing interactive campaigns for musicians such as Jessie J and the beatsteaks.
Transmedia is a new marketing and storytelling approach and it is hard work to get the message through. We therefore mostly work with companies and associations willing to take the leap, experiment and innovate.
Since when does Doodem exist?
Doodem was established almost four years ago. Back then we were producing different kinds of transmedia experiences and mostly working with art Festivals. This gave us enough freedom to experiment with the genre and create our own storytelling approach.
During 2010 we won a funding as part of the high-tech program for Germany, called EXIST, for our transmedia business model and software. Since then we are working on interactive campaigns and transmedia productions, the latest of which is notruf deutschland.
Tell us about your team?
We are an international team coming form different backgrounds and disciplines. We are surrounded by a network of creatives, spanning from authors, directors and musicians to designers, developers and hardware experts.
In the production of notruf deutschland, we are a team of around 30 people coming from six different countries and combining different fields of work.
Short term or long term projects and projects you did so far?
notruf-deutschland is the project we will be running until the end of the year. One of the projects we produced before that, was the ‘sing with Jessie J facebook app’ (apps.facebook.com/singwithjessie) which was positively received by the audience, was distributed in over 30 countries and translated in 8 languages.
After notruf-deutschland we are planning two new transmedia campaigns, collaborating with a film production studio and an independent transmedia company based in London. We update our news very often in our facebook stream (www.facebook.com/doodemtm), so follow us there to stay tuned.


About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com