“Bir filmi kurtardık diye bakamam”

harika uygur

On yıldır kendi casting şirketini yöneten, uluslararası platformda ismini duyuran Harika Uygur, kendi deyimiyle, ‘hayatının olgunlaşma döneminde her şeye çok daha fazla kreatif bakıyor artık.

Harika Uygur’un web sitesine girdiğiniz zaman sizi şöyle bir giriş yazısı karşılıyor: “… Nasıl bir durumda nasıl bir maskeye ihtiyaç olduğunu bulabilmek için izlenecek doğru yol, maskeleri tanıyan ve nerede, kimde olduğunu bilen bir rehbere danışmaktır. Kameranın önü arkası ve köşelerini kapsayan ‘ showbusiness ‘ dünyasında bu rehbere ‘ Casting Director ‘ denmektedir, burada ise Harika Uygur.”

Dünyanın en iyi 10 casting direktörü arasında olmak sizin için ne ifade ediyor?

Bu doğru bir tanımlama değil; dünyanın en iyi 10 casting direktörü arasında değilim. Benden çok çok önde isimler var ki ilk 20’yi sayabilirim; tamamen IMDB’nin, nasıl olduğunu anlamadığım bir sıralamasında yer aldım. Öyle yazıldı. Bu kategoride olmam için her yıl birçok büyük bütçeli filme imza atmam lazım.

Cast yapmanın olmazsa olmaz altın kuralları var mıdır? Nelerdir?

Evet olmazsa olmazı “audition” dediğimiz deneme çekimine oyuncuların katılması; o denemeden geçerek rolü nasıl yorumladıklarını yönetmen ve cast direktörü olarak görmemiz gerek. Senaryonun tamamına sahip olmak; iyi bir senaryoya sahip olmak da olmazsa olmazlarımızdan. En azından benim için öyle.

Mükemmel kast diye bir şey var mı, varsa nasıl olur sizce? Yönetmen, yapımcı, senarist ve cast direktörü ilişkisi bağlamında da soruyorum.

Elbette vardır; ama kime göre? Bence mükemmel bir cast oluşumu var dediğimiz bir filmin bir yerinde, salonda oturan bir seyirci ‘ya bu adam/kadın buraya olmamış’ der ve siz dönüp bakarsınız. Sonra sorgulama başlar; neden öyle dedi? Hmm, haklı mı acaba?.. Bence göreceli bir kavram bu. Bence doğru cast önce benim, sonra yönetmen ve yapımcının içine sindirdiği oyunculardan oluşan cast’tır.

Doğru ve başarılı cast olduğunu düşündüğünüz birkaç film örneği verir misiniz?

Yerli/yabancı, tam da yukarıda saydığım nedenlerden dolayı böyle bir cast ve böyle bir film olduğunu düşünmüyorum. Her filmde mutlaka yerine oturmayan bir şey olabiliyor. Tıpkı salondaki o seyirci gibi buluyorum; kendi filmlerimde bile. Çekim başlamadan önce doğru dediğimiz kişi, film sonuçlanınca yanlış da gelebiliyor insana…

Hangi filmleri kurtardığınızı düşünüyorsunuz?

Son “Atlıkarınca” filminde Zeynep Oral’a karar vererek kurtardığımızı söyleyebilir miyim acaba? Diğeri olmaz mıydı ? Olurdu belki. Kimse bilemez, o ekranda seyretmediği sürece. Bu yüzden bir filmi kurtardık diye bakamam. Ne doğru ona bakabilirim.

Bir cast direktörünün kabul etmediği bir film var mıdır?

Son yıllarda senaryosunu beğenmediğim işleri kabul etmiyorum. Çünkü önce ben inanmalıyım ki oyuncuları da doğru seçebileyim; ya da oyuncular o senaryonun içinde neden yer almamalılar, bunu onlarla paylaşabileyim. Benim beğenmediğim senaryo zaten oyunculardan da geri dönecektir.

Reddettiğiniz film veya filmler oldu mu?

Oldu ama isimlerini dahi hatırlamıyorum; okuyorum, dediğim gibi; senaryo iyi değilse bende bitiyor.

Yer aldığınız projeler içinde olumlu/olumsuz unutmadıklarınız hangileri?

Yabancı filmlerdeki çalışmalarımı yıllarca unutamıyorum; bir de çok güçlü bir genç kuşak Türk yönetmenler var. Onlarla çalışmak çok zevkli ve yaratıcı oluyor.

Şüpheye düştüğünüz ama sonradan memnun kaldığınız proje var mı?

Hep şüpheye düşüyorum ama genel olarak menun kalıyorum seyrettiğimde.

Yetenekli ama tecrübesiz oyuncunun sizin elinizde şansı nedir?

Yetenek tecrübeyi beraberinde getirir. Eğer “audition”lara iyi hazılanırsa alır gider.

Kolay cast, zor cast diye bir şey var mıdır? Nasıl?

Kaşının üzerinde gözü olan birini arasa bir yönetmen, o benim için zor cast’tır; diğer hallerde her rolü oyanayacak mutlaka bir kişi vardır ve ben de mutlaka onu bulurum.

Gerçekdışı olabilir; hayalinizdeki kadro kimlerden oluşuyor?

Tomer Sisley; Elizabeth Taylor ve Gary Grant. Kesin bir kaos çıkar bundan.

Rüya cast diye bir şey var mıdır? Nedir?

Yok, ancak çizgi filmlerde olur.

Yönetmenin niyetini anlamanın formülü nedir sizce?

Yöntemenin dünyasına girmek işin sırrı.

Son sözü kim söyler genellikle, yönetmen mi, yapımcı mı yoksa siz mi?

Benim yaptığım işte yönetmen ama ona son sözü söyletecek insanaları bir araya getiren ise cast direktörüdür.

Şu an hangi projelerde çalışıyorsunuz?

Osman Sınav’ın “Uzun Hikaye” isimli üç kasabada geçen bir dönem hikayesi üzerine çalışıyorum. Faysal Soysal’ın şiirsel bir anlatımla yazdığı “Yol” adlı sinema filmine de çalışıyoruz; bir de Mahmut Fazıl Coşkun’un “Yozgat Blues” adlı bir senaryosunun cast’ını tamamlamak üzereyim.

Hedefleriniz neler?

Hedefim Türk oyuncuların da yer aldığı uluslararası projelerde daha çok yer almak; Avrupa sinemasında ortak bir dil oluşturmak. Ve elbette oyuncularımızın “Shooting Star”a katılabilmesini sağlayan bir sinema sistemin parçası olabilmek.

 

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com