Meğer kameralar her zaman yalan söylermiş

Modern Art Notes’un 2012’nin en iyi kitabı, Tyler Green’nin sanat tarihine yönelik yılın en ilginç ve canlı kitabı olarak nitelendirdiği, Mia Fineman’nin “Faking It – Manipulated Photography before Photoshop” isimli kitabı sergileriyle de gündemde.

Fotoşop fotoğrafçılığın başına gelen büyük bir buluş olabilir. Reklam endüstrisi fotoşopa çok şey borçlu. Dergiler, türlü medya araçları fotoşopun marifetiyle büyülü bir ilüzyon yaratıyor. Ancak Mia Fineman* “Faking It – Manipulated Photography before Photoshop” kitabıyla “kamera yalan söylemez” inanışını pre fotoşop dönemini inceleyerek, bir bakıma tepetaklak ediyor.

Hepimizin bildiği gibi, fotografik manipülasyon dijital  zamanların en büyük fenomenlerinden. Peki ya öncesi? Fotoşop software’i bulunmadan önce ne vardı?

Pre dijital zamanlarda da gerçeği çarpıtma, değiştirme, deforme etme arzusuyla uygulanan türlü yöntemlerin varoluşu, neredeyse fotoğrafçılığın varoluşu kadar eski.

Fotoğraf tarihini 1990’daki “Photoshop 1.0″ın buluşuna kadar bu yönde araştıran Mia Fineman, olağanüstü titizlikle hazırladığı kitabıyla şimdilerde sektörün büyük ilgi odağı oldu.

Adı fotografik “saflık”la anılan Paul Strand, Edward Weston, ve Henri Cartier-Bresson’nun yanında, manipüle edilmiş fotoğraflarıyla Henry Peach Robinson, Edward Steichen, John Heartfield ve dahası kitapta bir arada…

*Mia Fineman, “The Metropolitan Museum of Art, New York”ta fotoğraf departmanında küratör asistanlığı yapıyor. New York Times, Slate, The Village Voice gibi dergilerinin yazarlarından.

Sergi tarihleri

The Metropolitan Museum of Art (10/11/12–01/27/13)

The National Gallery, Washington, D.C. (02/17/13–05/05/13)

Museum of Fine Arts, Houston (06/02/13-08/25/13)

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com