Üç perdelik cinayet, delilleriyle Non’da

jpeg

NON, 1 Mart – 13 Nisan, 2013 tarihlerinde Aslı Çavuşoğlu’nun 2012’de Frieze Sanat Fuarı’nda Frieze Projects çerçevesinde prova edilip, filme alınan üç bölümlük polisiye dizi “Üç Perdelik Cinayet” projesini delilleriyle birlikte sunuyor.

Projenin ilk aşaması, Frieze Sanat Fuarı‘nın izleyicilerine açık, gerçek zamanlı bir film çekimi performansı olarak kurgulandı. Profesyonel bir çekim ekibiyle, toplamda üç bölümden oluşan Üç Perdelik Cinayet’in her gün bir bölümü çekildi. Film seti işlevini gören fuar standı ikiye bölündü: suça karışmış sanat yapıtlarının bulunduğu düzmece bir sanat mekânı ve bu objelerin kanıt olarak incelendiği bir adli tıp laboratuvarı.

Üç Perdelik Cinayet projesi, polisiye dizilerin yöntem ve jargonunu kullanarak adli tıp uzmanları ve sanat profesyonellerini ‘gerçeği’ fiziksel bulgularla tanımlamaları üzerinden karşılaştırıyor. Proje, bu iki pratiği mukayese ederek, bir hikayenin uzmanlık çerçevesinde kurgulanıp meşrulaştırılmasının altını çizmeyi amaçlıyor.

Projenin Frieze’de gerçekleştikten sonra NON’da bir sergiye dönüşmesi, bir objenin yorum ve analiz aracılığıyla okunabilir bir metne dönüşmesiyle paralellik kurmayı hedefliyor.

Sergide, Üç Perdelik Cinayet’in üç bölümü, Taylan Mutaf’ın çektiği sahne arkası belgeseliyle birlikte gösteriliyor. Çekimler esnasında dekor olarak kullanılan temsili sanat objeleri, sergiye tamamlanmış halleriyle, birer sanat yapıtı olarak dahil oluyorlar. Yan yana geldiklerinde birçok okumaya açılan bu objeler, bir koleksiyonun bir araya getirilme biçimindeki -ister kanıt, ister sanat olsun-spekülasyon öğesinin altını çiziyorlar. Cinayetin aydınlatılması, koleksiyonun ne anlama geldiğini bulmaktan geçiyor.

Aslı Çavuşoğlu projelerinde kültürel ve tarihsel bilgilerin dönüşümünü, temsiliyet ilişkilerini ve farklı bireylerin yorumlama yöntemlerini inceliyor. Farklı görsel araçlar kullanan Çavuşoğlu, çoğu zaman yorum ve anlatı arasında arabuluculuk yaparken, ortak tarihlerin istikrarsız ve sübjektif doğasına dikkat çekerek bu farklı deneyimlerin sınırlarını sorguluyor.

Üç Perdelik Cinayet, Frieze Projects ve Delfina Vakfı’nın sanatçı misafirlik programı işbirliğinde desteklenmiş, projenin prodüksiyonu ise Manifold Projects ortaklığında gerçekleşmiş.

Aslı Çavuşoğlu kimdir?

1982 doğumlu sanatçı İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. Son zamanlarda işlerinin yer aldığı karma sergiler arasında, Haset, Husumet, Rezalet, Arter, İstanbul, TR, (2013), Signs Taken in Wonder, MAK Müzesi, Viyana, AT, (2013), Material Information, Bergen Permanenten Sanat Müzeleri, Bergen, NO, (2013) 11th Baltic Triennial of International Art, Vilnius (2012), Performa11, New York  (2011), Transient Spaces – The Tourist Syndrome, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin, Fantasy & Island, FRAC Corse, Korsika (2010), This Place You See Has No Size At All, Kadist Art Foundation, Paris, FR ve Everyday Challengers, Hisk, Gent, BA (2009) yer alıyor.

About author
Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

Cut Magazine © 2017 All Rights Reserved

2011 | cut-online.com